התקף לב כתאונת עבודה

התקף לב מוכר כתאונת עבודה בתנאים מסוימים. הכרה שכזו מצד המוסד לביטוח לאומי תוביל כנראה לקצבה חודשית ללא תלות בהכנסות.  

שני התנאים להכרה הם:

  1. שההתקף אירע בזמן העבודה.
  2. שבגלל העבודה - בדר״כ ויכוח לוהט וחריג או התלהמות יצרים - אירע ההתקף.

דחק, סטרס והתלהמות יצרים הם גורמי סיכון לאוטם שריר הלב (התקף לב). אלה גורמים לפגיעה באספקת דם וחמצן לשריר הלב ולנמק. נכון שעישון, השמנה ויתר לחץ דם אף הם פקטורים מרכזיים, אך מבחינת בית הדין לעבודה (היושב כערכאת ערעור על ביטוח לאומי) מספיק טריגר של התרגזות או התרגשות. טופס תביעה כדוגמא כאן.

הטעות החוזרת היא לספר לחוקר של ביטוח לאומי שהעבודה היא כל הזמן בלחץ. לא כדאי סתם להעצים את התנאים הרעים ביום יום. נהפוך הוא: להדגיש את הלחץ שהיה רק באותו יום בו אירעה התאונה. זה גם התנאי בפסיקה הדרוש לשם הכרה.

התקף לב בבית

התקף לב כתאונת עבודה יוכר גם כשהתקף הלב אירע בבית לאחר שעות העבודה. ייתכן למשל מצב של משמרת עמוסה במיוחד במהלכה התפתח אצל העובד לחץ עבודה חריג. הוא חש ברע אבל סיים את עבודתו, שב לביתו ורק בלילה, לאחר שהמשיך לחוש ברע, סבל מהתקף לב. כל עוד חלף פרק זמן סביר, התקף הלב יוכר כתאונת עבודה.

חוקרים של ביטוח לאומי

לאחר מילוי הטופס מגיע בדר"כ חוקר של ביטוח לאומי. צריך להיות מוכנים להסביר גם לו מה היה חריג באותו יום. מה היה שונה, שגרם להתקף לב במהלך העבודה.

טרשת עורקים כמצב קודם

לא מנכים טרשת עורקים כמצב רקע קודם. בפס״ד הררי קבע בית הדין שניכוי מצב קודם אפשרי אך ורק אם תועדה בתיק הרפואי פגיעה קודמת בתפקוד הלב. כזו שהופיעה במיפוי לב או אקו לב. 

בדיקת מאמץ

אם הליכה של עד 100 מטרים גורמת לעייפות תיקבע נכות אבל רק אם בדיקת מאמץ תתמוך בכך. במקרים שבהם לא ניתן לבצע בדיקת מאמץ ייסתמך הבודק על בדיקות אקו-דובוטמין, מיפוי לב פרמקולוגי או בדיקה מקבילה אחרת.

חסימה בעורק הכלילי

חסימה בעורק הכלילי אף היא פקטור בקביעת הפיצוי. גם אי ספיקה והיצרויות. היצרות קוטר שורש האאורטה בשילוב חומרת הליקוי המסתמי יכולה למשל להעלות את דרגת הנכות. כזכור, מענק או קצבת נכות מעבודה תלוי בראש ובראשונה באחוזי נכות. 

ריב בעבודה
בדיקות
״אין להעצים את התנאים הרעים ביום יום. להיפך. את הלחץ רק באותו יום״

אחוזי נכות בעקבות התקף לב נקבעים לפי הדמייה שבוצעה. הנכות תלויה בתיעוד שיציג התובע. של א.ק.ג, של מיפוי לב, של בדיקת מאמץ, ושל דו״ח הנתיחה/צנתור. של עייפות, פלפיטציות (פעימות לב במנוחה שלא לאחר מאמץ), קוצר נשימה או תעוקת לב.

5/5