מיקרוצפליה ורשלנות רפואית

מיקרוצפליה (באנגלית: Microcephaly) משמעה היקף ראש קטן מזה של תינוקות אחרים בני אותו גיל ומין. היא עלולה לנבוע מהפרעה התפתחותית במח והיא עשויה גם לרמוז לרשלנות רפואית.  

היקף ראש קטן

מיקרוצפליה היא ממצא מדאיג, אצל עובר בזמן ההריון וגם אצל תינוקות אחרי הלידה, כי הוא רומז לסיכון לפגיעה מוחית. מהטעם הזה, היקף ראש קטן בהריון ואחרי הלידה אמור להוביל לבירור מעמיק. עם זאת, רוב מקרי המיקרוצפליה יופיעו לאחר הלידה.  

תינוקות עם מיקרוצפליה

בעוד שצורות מסוימות מתרחשות בשל הפרעות גנטיות (מיקרוצפליה מולדת), זו המתרחשת לאחר הלידה מכונה מיקרוצפליה נרכשת. כלומר, ראשו של התינוק התפתח כראוי עד שלב מסוים בהריון, אך הוא הפסיק לגדול עקב נזק מוחי או טראומה.  

מה תהא הטענה המשפטית?

אם הבעיה גנטית, והאבחון הוא לעובר בעת ההריון, הטענה תהיה שצריך היה להניח בפני ההורים את האפשרות להפלה.

אם מיקרוצפליה התפתחה לאחר אירוע טראומטי בלידה, נבדוק שמא בגלל מצוקה עוברית שלא זכתה הלתייחסות אירע הדבר.אז הטענה תהא שהצוות המיילד לא נתן את תשומת הלב למוניטור ולא העלה האפשרות לחלץ מהר את התינוק.

כאמור ניתן לאבחן את הממצא גם בהריון בדר״כ בשליש השלישי, בבדיקות אולטרסאונד. הרופאים משתמשים בעקומת גדילה של היקף ראש העובר להערכת חשד. זאת לפי נייר עמדה מס׳ 8 של האיגוד הישראלי לגינקולוגיה

הממצא מגיע רבות בשילוב עם האטה בצמיחת העובר  (IUGR)‏. כחלק מתסמונות רבות או כממצא יחיד. בכל מקרה, היקף הראש קטן מחייב הפניה לבדיקת על קול מכוונת למבנה המוח. או למכון או מרפאה מקצועיים יותר / לבדיקת MRI  ולייעוץ נוירולוג ילדים. רופאים שלא נותנים דעתם לירידה בהיקף הראש החל מ-2 סטיות תקן במעקב הריון מסתכנים בתביעה. 

גם זיהומים כגון אדמת, cmv וטוקסופלזמה הם גורמים אפשריים למיקרוצפליה. כשהנזק לא ניתן למניעה אי אפשר לתבוע. אבל כשהנזק היה ניתן למניעה מדובר ברשלנות רפואית בלידה

רשלנות רפואית באבחון מיקרוצפליה בתחנת טיפת חלב

היקף הראש סטנדרטי מעיד על התפתחות תקינה של המוח. היקף ראש קטן מהממוצע רומז לבעיה. אם בתחנות טיפת חלב פספסו את הנתון, גם שם צפויים לתביעת רשלנות רפואית. תנאי לכך הוא שהאבחנה שהייתה צריכה להיעשות, הייתה בנק׳ זמן כזו שבה עוד אפשר היה לעצור את ההידרדרות הנוירולוגית. אחרת אין קשר סיבתי. 
מיקרוצפליה בהריון

במקרים מסוימים, רשלנות רפואית עלולה לגרום לילד בריא לפתח מיקרוצפליה לפני או במהלך הלידה. כאשר זה קורה, לבני המשפחה הזכות לנקוט בצעדים משפטיים.

תמונת מחבר

עו״ד אורן בושרי

בדרגתה החמורה, התינוק עלול להיות בעל תפקוד נוירולוגי ירוד ותוחלת חיים קצרה. 

5/5