תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה

תאונת דרכים ללא רשיון נהיגה בתוקף (אבל כן עם ״ביטוח חובה״) העסיקה את בתי המשפט רבות. בגלל התוצאה הקשה של שלילת פיצויים מנפגעי תאונות דרכים, פיתחו בתי המשפט טכניקות פרשנות כמעט לולייניות לטובת התובעים. 

בתי המשפט פסקו לטובת נהגים ללא רשיון נהיגה כשהרשיון לא היה מותאם למגבלה, כשהרשיון הזר לא הומר למקומי, כשהנהג לא שילם אגרה, וכשנפסל ע״י משרד הרישוי מלנהוג. אפילו כשהנהג עשה שימוש ברכב שהוא לא נהיגה ובתוך כך נפגע. 

תאונת דרכים תוך נהיגה ללא רשיון ביודעין

החריג לכלל: שימוש שאינו נהיגה

תאונת דרכים בעת שימוש ברכב שאינו נהיגה היא החריג. למשל אם הנהג ללא רשיון עצר בדרך לתקן את רכבו ובתוך כך נפגע. גם אם יצא מהרכב או נכנס אליו. בע״א 5525/04‏ מירזקנדוב נ' חמו) הנהג היה חסר רשיון נהיגה אבל התאונה אירעה כשדחף את הקטנוע. ביהמ״ש קבע שדחיפת הקטנוע אינה נהיגה הטעונה רישיון מבחינת דיני התעבורה ושלא כל "שימוש ברכב מנועי" מחייב רישיון נהיגה.

תאונת דרכים ללא רשיון נהיגה מותאם למגבלה​

אותו הדין חל ביחס לתאונת דרכים ללא רשיון נהיגה המותאם למגבלה. בפרשת תאסירי נשלל הכיסוי הביטוחי של נהג אופנוע בעל נפח מנוע של 1000 סמ"ק, עם רישיון נהיגה עד 500 סמ"ק. שכן הוא "יצר סיכונים מיוחדים למשתמשי הדרך". קיימת מחלוקת אם הכיסוי תקף למשל כשהרשיון דורש הגה כח והתאונה אירעה ברכב בלעדיו. 

מאידך יהיו מצבים של רישיון נהיגה לא תקף בשל פגם טכני להבדיל מפגם מהות ובמצבים כאלה הכיסוי הביטוחי יהיה תקף.

תאונת דרכים עם רשיון זר מחו"ל

מה תוקפו של כיסוי ביטוחי בתאונת דרכים עם רישיון נהיגה זר (מחו"ל)? מי ששהה מחוץ לישראל במשך תקופה של שנה רצופה אחת לפחות, ובידו רק רישיון נהיגה זר בר-תוקף, אין בעיה. ואם מעל לשנה? אז תלוי. אבל גם אז, ביהמ"ש הסכים בעבר לחייב את חברות הביטוח לפצות. מסיבה אחרת. בשל הפרת חובת היידוע לגבי תנאים והגבלות החלים על הכיסוי הביטוחי. (למשל: בפרשת סולואגה). וכאשר קיימת דרישה להתקנת אמצעי מיגון להפחתת סיכון, חובת הגילוי והווידוא אף מרחיקת לכת עוד יותר. כך לפחות נכתב בספר של דודי שוורץ וריבי שלינגר "דיני ביטוח".

במשך תקופה של למעלה משנהואין עדות להפרת חובת היידוע מצד חברת הביטוח לגבי תנאים והגבלות החלים על הכיסוי הביטוחי. 

תאונה ללא רשיון נהיגה בגלל אי תשלום אגרה

בתאונה בה הרישיון פקע מחמת אי-תשלום אגרה (עד שנה) או מחמת הגבלה שהוטלה לפי חוק ההוצל״פ אין בעיה משפטית. 

להבדיל, אין כיסוי ביטוחי אם חלפה שנה, או הנהג נפסל מלנהוג על ידי ביהמ״ש.

פסילה של משרד הרישוי

בפסילה של משרד הרישוי בגין נקודות העקרון הוא שהכיסוי הביטוחי תקף כל עוד הנהג לא ידע על הפסילה. משרד הרישוי שולח הודעות זימון לקורס נהיגה מונעת, או פסילה, בדואר רשום, לכתובת הרשומה. ההזמנה לא תמיד מגיעה לידיו של הנהג. לא די בכך. חברות הביטוח חייבות להוכיח שהנהג היה מודע בפועל להתליית הרישיון. 

אם בעל רישיון הנהיגה נמנע מליטול את דבר הדואר, הוא ייחשב כמי שקיבל את ההודעה. עם זאת, מדובר בחזקה אשר ניתן לסתור אותה. אם מסירת מכתבים באזור מגורי התובע היא דבר "מורכב", הרשיון בתוקף.

כיסוי ביטוחי

לכלל הזה לפיו אין כיסוי ביטוחי "הואיל ולא היה בידי הנהג רישיון נהיגה בר-תוקף בישראל״ המון חריגים.

תמונת מחבר

עו״ד אורן בושרי

5/5