פיצויים בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע 

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע מחייבת היערכות טקטית מעט שונה. זאת ביחס לתאונה ברכב פרטי.  

האם צריך להוכיח אשמה של הרכב המעורב?

נפגע תאונת אופנוע לא צריך להוכיח אשמה של הרכב המעורב כדי לזכות בפיצויים. רק אם אין ביטוח חובה צריך. חב׳ הביטוח תישא בתשלום גם אם התאונה עצמית וגם אם הרוכב אשם בתאונה.

4 כללי זהב לנפגע תאונת אופנוע

האם חישוב הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים שונה כי אופנועים מסוכנים יותר ממכוניות?

הסיכוי להיות מעורב בתאונה ברכיבה על אופנוע גבוה פי 28 מאשר בנהיגה בכל רכב אחר. לכן הביטוח יקר יותר. עם זאת, החישוב של הפיצויים לנפגעים יהיה זהה לרכב פרטי.  

סעיף ייחודי בתאונות אופנוע של השתתפות עצמית

״הפול״ מציעה פוליסה עם סעיף השתתפות עצמית תמורת פרמיה נמוכה. של 25,000 ₪. מנגד, ניכוי ההשתתפות העצמית נעשה רק מתוך ראש הנזק של כאב וסבל. בנוסף, כשמחשבים אבדן השתכרות לא לוקחים בחשבון את 7 הימים הראשונים. ועדיין במו״מ ההשתתפות העצמית נזילה. ראו כתבה שפורסמה בכלכליסט בעניין. 

תאונת אופנוע עצמית

בתאונת אופנוע עצמית אין רכב מעורב עם נזק פח מוכח. זו תאונה בגלל החלקה, אובדן שליטה, או כי ה״פרייבט נכנס לנתיב וברח״. אין נהג נוסף שיעיד שאירעה תאונה. לכן, נתעד את המכות, אפילו אם הן קטנות, שעל הקטנוע, נתקן אותו במוסך מוכר, ונשמור על קבלות התיקון.  

מוות בתאונת אופנוע

במוות בתאונת אופנוע ניתן לפסוק לבן הזוג שנותר בחיים פיצויים בגין אובדן שירותי בן זוג, הפסדי שכר וכאב וסבל. אם נותרו תלויים במנוח פוסקים פיצוי אפילו כשאין ביטוח לאופנוע ואין רכב מעורב (!). קרא עוד על פיצוי בגין מוות בתאונה

תאונה עם אופנוע ים

תאונה עם אופנוע ים היא היוצא מהכלל. כאן הפיצוי תלוי ביכולת להוכיח רשלנות. של מי שגרם לתאונה. למשל, כלי רכב ימי אחר מעורב. פשוט כי אופנועי ים אינם רכב מנועי כהגדרת המונח בחוק.

נפילה מאופנוע

נפילה מאופנוע, בעליה או בירידה מהאופנוע היא תאונת דרכים. ממש כמו בהתנגשות בין אופנוע לרכב. הטעם לכך בהגדרת המונח ״שימוש בכלי רכב מנועי״ בחוק הפלת״ד. ההגדרה מקפלת בתוכה גם כניסה ויציאה מהרכב שלמעשה “שווים” לעלייה וירידה מהאופנוע.

תאונת אופנוע של שליח​​

תאונת אופנוע של שליח (בדר”כ קטנוע) היא תאונת עבודה לכל דבר ועניין. אפשר למצות זכויות בביטוח לאומי ובמקביל לתבוע את ביטוח החובה של האופנוע. הביטוח צ”ל מותאם לשליחויות. וולט מבטחת את השליחים שלה בביטוח תאונות אישיות בלבד, ולא בהכרח השליח יהיה מכוסה.



תאונת אופנוע ללא ביטוח

תאונת אופנוע ללא ביטוח חובה עשויה לזכות בפיצויים גבוהים יותר מאשר נהג עם ביטוח. זה כמובן אבסורד אבל הוא תקף אם הנוהג ללא ביטוח, אינו אשם בתאונה. כאן כבר נכנסת לתוקפה שאלת האשמה והגורם לתאונה. 

האם לפנות למשטרה במחיר של הפללה עצמית?

המשטרה תסייע בתיעוד וגביית ראיות. למשל, אם הנהג המעורב ברח מזירת התאונה. היא תחקור, תזמן את הנהג, תברר פרטי ביטוח ואז נדע את מי לתבוע. אם אין בעיה באיתור הנהג המעורב האשם בתאונה אין צורך בפנייה למשטרה. אישור משטרה לא הכרחי. קרא עוד על תאונה ללא ביטוח.

תאונה קטנוע
פיצוי
"פיצוי גם אם רוכב התאונה אשם".

נהגי פרייבט לא מצליחים תמיד לזהות רוכבי אופנוע בתנועה. גם אם הם מזהים, הם אומדים בצורה שגויה את המהירות של רוכב האופנוע או את המרחק ממנו. במיוחד בעת ביצוע פניות שמאלה בצמתים.

תמונת מחבר

עו״ד אורן בושרי

בחן את עצמך

סכומים לפיצוי לדוגמא בתאונות אופנוע

מס׳ התיק

הנזק

הסכום

הערות

שלום, נתניה, ת.א. 47844/02-21

12 טיפולי פיזיותרפיה. 

23,000 ש״ח

שלום נתניה, ת.א. 27219/08-14

בת 30, עם קרע בלברום

240,000 ש״ח

לפני שביצעה Mri הוצע 10,000 ש״ח

51817-12-10, שלום, פ״ת

35% נכות אורטופדית  ו-20% נכות פלסטית

1,500,000 ₪ לערך (+850,000 מביטוח הלאומי).

עליון, ע״א 438/14

בן 25, סטודנט לפסיכולוגיה עם 89% נכות 

3,800,000 ₪ (+600,000 מביטוח הלאומי).

הערעור בעליון נדחה.

5/5